Mergi la pagina principala
Lindab Logo
Choose languge
Intra in cont

Igiena la locul de munca - Informatii utile pentru angajati si angajatori

imageclkhp.png

Locul de munca este un spatiu in care angajatii isi petrec buna parte din zi si, din acest motiv, angajatorii trebuie sa ia toate masurile disponibile pentru a le asigura acestora o incinta care sa le ofere conditii optime de munca si care sa nu favorizeze transmiterea vreunor boli ce ar putea sa afecteze inclusiv buna functionare a companiei. Regulile cu privire la igiena la locul de munca trebuie sa fie avute in vedere de ambele parti implicate, atat angajatul, cat si angajatorul avand roluri bine definite, ce aplicate impreuna ofera un spatiu propice pentru desfasurarea diverselor activitati economice.

In articolul de mai jos vei afla ce este igiena la locul de munca si care este rolul ei in desfasurarea activitatilor economice si care sunt principalele norme ce reglementeaza domeniul. De asemenea, vei putea descoperi principalele reguli cu privire la igiena personala a angajatilor si la dezinfectarea exemplara a spatiilor comune de la locul de munca, precum si de ce trebuie sa se acorde o importanta deosebita ventilatiei pentru birouri si obtinerii unui aer curat.

Cuprins:

  1. Ce este igiena la locul de munca
    1.1. Rolul igienei la locul de munca
    1.2. Norme legislative cu privire la igiena la locul de munca
  1. Reguli cu privire la igiena la locul de munca
    2.1. Igiena personala la locul de munca
    2.2. Igiena spatiilor comune la locul de munca
  1. Importanta aerului curat in birouri

1. Ce este igiena la locul de munca

imagechi2.png

Termenul de igiena vine de la numele zeitei sanatatii de la vechii greci, Hygieia, inca din Antichitate omenirea realizand legatura dintre curatenia locului in care isi desfasoara activitatea si bunastarea lucratorilor. In secolul XX aceasta legatura a fost dovedita prin numeroase studii medicale, ce au surprins cu exactitate care sunt masurile ce trebuie sa fie luate pentru a se evita transmiterea unor boli infectioase, mai mult sau mai putin periculoase, in randul angajatilor.

O atentie deosebita a fost acordata spatiilor de birouri, deoarece in aceste locuri se produc aglomerari de personal, iar contactul dintre acestia este foarte strans. Mai mult decat atat, birourile sunt vizitate zilnic de catre persoane din exterior, acest element putand contribui la transmiterea bolilor infectioase. Prin aplicarea practica a recomandarilor ce au rezultat in urma acestor studii, a rezultat o veriga a lantului sanatatii, igiena locului de munca ajungand in prezent sa fie considerata o parte vitala a oricarei activitati economice, in special daca este vorba despre functionarea unor spatii de birouri cu zeci sau sute de angajati.

1.1. Rolul igienei la locul de munca

Igiena la locul de munca indeplineste un rol complex. Este adevarat ca principalul motiv al aplicarii unor reguli stricte cu privire la igiena are legatura cu bunastarea angajatilor, insa exista si cateva scopuri secundare, care au legatura cu acest lucru. Angajatorii ar trebui sa ia masurile necesare pentru a pune la punct un sistem ce asigura o curatenie exemplara a spatiilor de munca pentru obtinerea unor avantaje evidente:

  • Printr-o igiena corespunzatoare se va evita transmiterea unor boli cu caracter infectios de la o persoana catre altele. Exista virusuri si bacterii ce se pot transmite cu usurinta de la o persoana la alta prin simpla atingere, prin utilizarea in comun a unor obiecte sau chiar prin aer. Aceste caracteristici fac ca, uneori, un singur angajat sa transmita o boala mai mult sau mai putin periculoasa la un numar mare de colegi, lucru cu atat mai adevarat cu cat in birouri sunt spatii comune, ca de exemplu liftul, toaleta sau locul de servit masa, ce sunt folosite intens de toti angajatii. Prin igienizarea acestor spatii se micsoreaza sensibil sansa de transmitere a bolilor, ceea ce duce la disparitia pericolului imbolnavirii unui numar mare de angajati si la probleme economice ce rezulta de aici;
  • Spatiile igienizate corespunzator sunt mai atractive pentru angajati. Studiile au aratat ca acestia sunt mai dispusi sa-si pastreze locul de munca si sa lucreze in mod corespunzator daca spatiul in care isi desfasoara activitatea este igienizat la intervale periodice de timp;
  • Partenerii de afaceri si vizitatorii diversi ce ajung in birouri urmaresc cu siguranta modul in care este aplicata igiena la locul de munca. Un spatiu curat va arata seriozitatea si disponibilitatea de munca a angajatilor firmei, ceea ce este un avantaj in relatiile economice desfasurate impreuna cu diversi parteneri;
  • Igiena la locul de munca este o obligatie legala, statul roman facand in acest sens diverse legi cu privire la securitatea in munca. In cazul neaplicarii acestor norme se pot obtine amenzi usturatoare, inregistrandu-se cazuri in care activitatea a fost intrerupta pana la remedierea situatiilor problematice.

1.2. Norme legislative cu privire la igiena la locul de munca

Normele generale de protectie a muncii, cunoscute sub numele de normele SSM, au rolul de a asigura securitatea angajatilor in diversele locuri in care presteaza activitati economice. Aceste reguli au un caracter complex, regulile cu privire la igiena si securitatea in munca fiind unele extrem de importante. In cadrul acestora se prevede ce obligatie au angajatorii fata de personal in acest sens:

  • Adoptarea unor masuri care sa minimizeze sansele transmiterii unor boli;
  • Oferirea de materiale si echipamente de protectie;
  • Instruirea angajatilor cu privire la sanatatea si securitatea in munca;
  • Evaluarea riscurilor in mod realist si punerea la punct a unor proceduri in cazul in care apar situatii care ar putea afecta siguranta angajatilor.

Normele sunt transpuse in regulamentul de ordine interioara a fiecarei institutii, acestea fiind cunoscute de catre orice angajat si respectarea lor trebuind sa fie asigurata de catre persoane sau firme special angajate in acest sens.

2. Reguli cu privire la igiena la locul de munca

image0czz.png

Aplicarea regulilor cu privire la igiena la locul de munca trebuie sa reprezinte o obligatie atat pentru angajator, care are rolul de a oferi conditiile optime cu privire la aplicarea acestor norme, cat si pentru angajatii care trebuie sa faca eforturi zilnice pentru a le respecta.

Specialistii recomanda urmarirea unor directii principale, care impreuna ofera sanse maxime de obtinere a unui spatiu de munca adecvat si anume igiena fiecarei persoane la locul de munca si curatarea corespunzatoare a spatiilor comune frecventate de angajati in mod constant.

2.1. Igiena personala la locul de munca

Angajatii sunt primii care trebuie sa faca eforturi in ceea ce priveste igiena la locul de munca. Pastrarea acestuia curat si dezinfectat reprezinta nu doar o obligatie legala, ci si una morala, care sa arate respectul fata de colegii de munca si, de ce nu, fata de angajator. In ultimii ani, aceasta directie este cu atat mai importanta, cu cat se constientizeaza din ce in ce mai mult posibilitatea transmiterii cu usurinta a unor boli de la o persoana la alta, recentele epidemii si pandemii dovedind cu prisosinta acest lucru.

Fiecare angajat trebuie sa cunoasca masurile pe care trebuie sa le aplice pentru a evita sa transmita o boala colegilor sau sa ia de la acestia vreun virus sau o bacterie periculoasa:

  • O regula de baza in ceea ce priveste igiena spune ca persoanele care au boli transmisibile nu ar trebui sa vina la locul de munca. Daca sunt observate semne ale unor boli transmisibile, in special a celor pe cale respiratorie, ce ar putea imbolnavi un numar mare de oameni intr-un timp foarte scurt, angajatii ar trebui sa faca o vizita la medic si sa ramana acasa in toata perioada de timp in care ar putea transmite boala (in cazul in care nu se poate realiza acest lucru exista si varianta purtarii unor materiale de protectie, precum masca si manusile, care micsoreaza sansele de a transmite bolile);
  • Angajatii ar trebui sa aiba grija de igiena lor personala in mod zilnic. Acest lucru inseamna spalarea corpului, a parului si, in special, a mainilor inainte de a pleca la munca, acelasi tratament trebuind sa fie aplicat si imbracamintii;
  • La intrarea in birou obligatiile angajatului nu dispar. Acesta trebuie sa foloseasca in mod corespunzator spatiile comune, sa foloseasca servetele de unica folosinta, pe care sa le arunce la cosul de gunoi si sa evite apropierea de persoanele care manifesta simptome ale unei boli transmisibile;
  • De cele mai multe ori, angajatorii pun la dispozitia angajatilor diverse tipuri de dezinfectanti, ce pot fi folositi regulat, mainile fiind intermediar al transmiterii bolilor.

2.2. Igiena spatiilor comune la locul de munca

Spatiile comune la locul de munca sunt acele zone tranzitate zilnic de catre mai toti angajatii. In acest sens, trebuie sa fie mentionate holul de intrare, scarile si liftul ce duc la etajele superioare, spatiile de toaleta si spatiile de luat masa. In cazul acestor zone comune, masurile de igiena aplicate trebuie sa fie avute in vedere in mod deosebit, pentru ca un angajat bolnav, care atinge, de exemplu, butonul liftului si lasa virusuri periculosi aici, poate infecta alte persoane care ating acelasi buton in decursul zilei.

Angajatorii trebuie sa stie ca exista cateva metode facile, putin costisitoare, care sa reduca la maximum posibilitatea transmiterii unor boli periculoase:

  • Igienizarea frecventa a spatiilor comune. Acest lucru poate fi obtinut prin apelarea la firme specializate in curatenia spatiilor de birouri, acestea avand proceduri clare, ce pot fi aplicate cu succes;
  • Montarea de dispensere cu dezinfectanti pentru mana in apropierea locurilor cu folosinta frecventa (lift, toaleta, cantina);
  • Inlocuirea uscatoarelor de maini cu ventilator cu dispensere cu servetele de hartie (studiile au aratat ca uscatoarele cu ventilator nu sunt cele mai sigure, deoarece jetul puternic de aer poate raspandi bacteriile si virusurile pe suprafetele din spatiul de toaleta.

3. Importanta aerului curat in birouri

In obtinerea unui spatiu sanatos si igienic la birou, o importanta deosebita o are atentia ce trebuie acordata calitatii aerului. Situatia este una complexa din cauza prezentei unui numar mare de lucratori intr-un spatiu relativ redus. Mai mult decat atat, majoritatea birourilor sunt plasate in spatii noi, care au o etanseitate crescuta, ceea ce inseamna ca ventilatia naturala nu este posibila. Bolile cu transmisie respiratorie sunt unele cu potential destul de grav si, din acest motiv, proprietarii spatiilor de birouri trebuie sa implementeze un sistem de ventilatie pentru birouri care sa faca fata cerintelor intr-un mod corespunzator.

Un astfel de sistem este format dintr-o unitate exterioara, ce are rolul de a prelua aerul de afara si de a-l conduce prin tubulaturi speciale catre toate spatiile. In plus, sistemul preia aerul viciat de la interior incarcat cu substante poluante cu dioxid de carbon si cu aerosoli in suspensie, ce pot purta microorganisme daunatoare, si il duce catre exterior.

Un sistem de acest tip indeplineste mai multe roluri esentiale:

  • Cu ajutorul unui purificator poate indeparta din aer microorganismele nocive;
  • Scoate aerul viciat cu dioxid de carbon si aduce altul proaspat;
  • Elimina umezeala din aer, ceea ce face imposibila dezvoltarea unor mucegaiuri, ai caror spori pot provoca alergii periculoase sau chiar boli respiratorii grave;
  • Sistemul de ventilatie reuseste sa indeparteze din aer mirosurile neplacute, ceea ce creeaza un spatiu de lucru confortabil, in care angajatii isi pot face datoria cu eficienta.

Sistemul este superior ventilatiei naturale si prin eficienta. In cazul in care nu ar exista, ar fi nevoie de o deschidere a geamurilor de 10 - 15 ori pe zi, la intervale regulate de timp, practica ducand la pierderea energiei termice utilizata pentru incalzirea spatiilor in timpul iernii sau a aerului racoros, generat de instalatiile de aer conditionat in timpul verii. Instalatiile de ventilatie pentru birouri moderne pot fi dotate cu recuperatoare de caldura, care permit o economie sesizabila de energie utilizata pentru incalzirea si racirea spatiilor interioare. Sistemul poate fi complet automatizat, acesta functionand doar in momentele in care birourile sunt ocupate si intrand in stand-by in perioadele de repaus, ceea ce duce la un nou mod de a economisi energia electrica.

In concluzie, angajatorii ar trebui sa ia masuri urgente si sustinute pentru a asigura o igiena corespunzatoare la locul de munca in vederea oferirii unui spatiu in care angajatii sa-si desfasoare cat mai eficient activitatea.

Sursa foto:

unsplash.com